בחוקותי | מה הסוד של העם היהודי? יוסף ארוון, י״ח באייר ה׳תשע״ויוני 1, 2016 פרשת בחקותי היא אחת מבין שתי פרשות התוכחה ולכן היא יכולה לגרום לייאוש מסוים. אנסה להראות שלהפך, היא פרשה הצריכה להביא אותנו למסקנה המעודדת של נצח ישראל. פעם שאל מלך אוסטריה, פרידריך השני, את וולטייר (VOLTAIRE), סופר והוגה דעות מפורסם מהמאה השמונה עשרה: "האם יש הוכחה ברורה לכך שאלוקים קיים?" וולטייר, שהיה אנטישמי ידוע, ענה לו: "היהודים, הוד מלכותו". "תסביר את עצמך", דרש המלך. "בגלל שהם שרדו את כל המכות שבאו עליהם, הם ההוכחה לכך!" ענה לו וולטייר. הסופר האמריקני מרק טווין, מהמאה התשע עשרה, כתב: "המצרים, הבבלים והפרסים, עלו ומילאו את העולם בשאון הדר ויפעה, עד שהועם הזוהר והם שקעו, בלו ועברו מן העולם. היוונים והרומאים הלכו בעקבותיהם, עוררו רעש עצום ונעלמו. עמים אחרים הופיעו, נשאו ברמה את לפידם לזמן מה, אך הוא נשרף באש של עצמו, ועתה הם יושבים בצל או אבדו בכלל. היהודי ראה את כולם, והוא היום מה שהיה מאז ומעולם. אינו מראה סימני שקיעה, לא תשישות של זקנה, אין האטה בכישוריו, וערנותו לא קהתה. כולם בני תמותה בעולם, מלבד היהודים. כל הכוחות חולפים, אך הוא נשאר. מהו סוד נצחיותו?" כתב לב טולסוטי, הסופר המפורסם של המאה התשע עשרה: "מה זה יהודי? שאלה זו אינה מוזרה כפי שזה יכול להיראות תחילה. הבה נראה איזה מן יצור מיוחד הוא זה, שכל שליטי עולם וכל העמים העליבוהו ודיכאוהו וגירשוהו ורמסהו, רדפהו, שרפו, והטביעו, והוא, על אפם ועל חמתם, ממשיך לחיות ולהתקיים. מה זה יהודי – שלעולם לא הצליחו לפתותו בשום פיתויים שבעולם המדכא אותו, הציעו לו, בלבד שיתכחש לדתו וייטוש את אמונת אבותיו. יהודי – הנו סמל הנצח. הוא שלא יכלו להשמידו, לא טבח ולא עינויים; לא אש ולא האינקוויזיציה. היהודי הוא נצחי כמו הנצח עצמו." הפרשה הזאת היא לא פרשה של ייאוש, להפך, היא צריכה לחזק אותנו, כי ראינו את כל הניסיונות הקשים האלה שהתגשמו בהיסטריה ועברנו אותם בהצלחה. ההיסטוריה היא ההוכחה לאמיתות התורה. היהדות מוצאת בהיסטוריה חיזוק, כי היא לא רק אמונה, אלא דעת וידיעה קודם כל! אפשר להגיד, שלהבדיל מדתות אחרות – יש לנו קבלות! בשביל היהודים העולם מנוהל ע"י ה', בשני אופנים: המוסר, הערכים – "אם בחוקתי תלכו" היחס שלנו לארץ, כמו שראינו בפרשת "בהר" לגבי השמיטה אין עונש מאת ה', פשוט, ברגע שאנחנו מתרחקים אחד מהשני, הערכים האלה – המוסר וארץ ישראל – ה' כמידה נגד מידה, מתרחק גם הוא והברכה מסתלקת מעמנו.אם מישהו טובע במים כי הוא לא למד לשחות, אין לו להתלונן על ה', אלא על עצמו. התורה היא לפני הכל 'הוראה' איך להתנהג ולהפעיל את העולם בצורה נכונה. ברוך ה', יש בפרשה שלנו גם בשורות טובות כמו: "נָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד… וְרָדְפוּ מִכֶּם חֲמִשָּׁה מֵאָה וּמֵאָה מִכֶּם רְבָבָה יִרְדֹּפוּ וְנָפְלוּ אֹיְבֵיכֶם לִפְנֵיכֶם לֶחָרֶב". כמובן שכל הפרשנים שואלים – איך יכול להיות שכתוב שה' ייתן לנו שלום בארץ ומיד אחר כך קוראים: "…וְרָדְפוּ מִכֶּם חֲמִשָּׁה מֵאָה, וּמֵאָה מִכֶּם רְבָבָה יִרְדֹּפוּ וְנָפְלוּ אֹיְבֵיכֶם לִפְנֵיכֶם לֶחָרֶב"? אם יש שלום, למה שנצטרך להילחם בהם? האבן עזרא מסביר: "נָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ", שלום ביננו, בין היהודים, תחילה! הפוליטיקאים השמאלניים יתאכזבו, אבל המלחמות לא יפסיקו, רק אם יש אחדות בעם ובאהבתם לארץ! אמרנו כבר, שאם היהודים לא התנהגו בסדר, במוסר ובאהבה לארץ, ה' יפסיק לתמוך בנו עד שנשתפר, לכן כל הניסיונות האלה למכור חלקים של ארץ הקודש תמורת שלום מדומה, מביאים עוד מכות, כמו שראינו בדורנו, שכל הניסיונות למכור בזול את הארץ הביאו לנו רק עוד מלחמות ומעשי חבלה, ע"י חיות רעות מבפנים ומחוץ לגבולות שלנו. בסוף הפרשה ב' מבטיח שלעולם לא יעזבנו, אפילו אם מעשינו מגעילים לפעמים: "וְאַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם כִּי אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם וְזָכַרְתִּי לָהֶם בְּרִית רִאשֹׁנִים אתם". אז למרות הכל, אנחנו עם הנצח! פרשת שבוע בחוקותיספר ויקרא