חג השבועות: האם התורה היא באמת תורת אמת? יוסף ארוון, א׳ בסיון ה׳תשע״גפברואר 27, 2016 התורה בפרשת יתרו יט', פסוק יז' אומרת לנו: "וַיּוֹצֵא מֹשֶׁה אֶת הָעָם לִקְרַאת הָאֱלֹהִים מִן הַמַּחֲנֶה וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר". על סוף הפסוק "ויתיצבו בתחתית ההר", אומרים חז"ל שה' כפה עליהם הר כגיגית כדי לחייב את העם לקבל את התורה. נראה לכאורה שה' ביטל את הבחירה החופשית של העם. כמובן הרצון של ה' היה הפוך ממה שאנחנו מבינים מהכתוב. ה' כל כך אוהב אותנו, שהוא רצה לעזור לנו לשמור על הרמה הרוחנית הגבוה שהגענו אליה. בימינו הינו אומרים… כדי לשמור על 'המומנטום'. הרי ממילא העם היה בהתרגשות כה גבוהה, במעין 'אקסטזה', שהוא בוודאי היה בוחר בכל ליבו לקבל את התורה. הרי מי שנאמר עליו "וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת וְאֶת הַלַּפִּידִם וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר" – איך יוכל להתכחש למציאות הבורא ולא לקבל את התורה?אם כך, למה ה' היה צריך לאיים על העם היוצא ממצרים לקבל את התורה? אם ברור מעל לכל ספק שהם היו עונים "כן" בהתלהבות – האין האיום הזה מיותר?אלא שה' רואה את הנולד, והוא יודע שרגע של התלהבות יכול לעבור מהר, אחרי כמה קשיים או טרדות. ה' ידע שבניו יפלו הרבה פעמים מרמתם הרוחנית אליה הגיעו במעמד הר סיני, לכן הוא 'כאילו' מאיים עליהם כדי שיזכרו תמיד את חשיבות הרגע הזה.אפשר להמשיל את מה שעשה הקב"ה, לאבא שביום חתונת הבן שלו, מאיים עליו שאם הוא ישכח לאהוב את אשתו, הוא לא יעזור לו יותר. זה לא איום, זה עידוד כדי שהבן ימשיך לאהוב את הכלה.ההתלהבות הראשונית לא מספיקה כדי להמשיך את רגש ההתרוממות של "נעשה ונשמע" לזמן רב. צריך התחייבות מוסרית! זאת, דרך אגב, המחלה של העולם המערבי, שמדבר רק על אהבה בין איש לאשתו, ולא שמה את הדגש שבלי התחייבות אין זוגיות. במדינת נו יורק, אחוז הגירושים מגיעים ל-70%!צריך להסתכל על התורה בצורה עמוקה ואז מבינים שהתורה היא כמו "קוד". מעין תוכן מוצפן. הפשט, הוא לעיתים קרובות כיסוי שטחי ולפעמים הוא מסתיר לגמרי את דברי ה'. בלי רמז, דרש, תורה שבעל פה, ובעיקר סוד, לא ניתן להבין את התורה.התורה היא כמו אישה יפה שמסתתרת ומתגלה אך ורק לאהובה. אותו עניין קורה עם גאולת עם ישראל, שנראת לנו לעתים כה רחוקה. הרב צבי ישראל טאו, רבה של ישיבת הר המור, כתב השנה בעלון ישיבת 'הר המור' שהרב זצ"ל כתב (פינקס הראיה ב, פנקס מא סעיף יד, עמ' קצג): "הגאולה הולכת ובאה אלינו מוסתרת, מעולפת בצעיף והיא כמתנכרת. חובתנו היא להסיר את פני הלוט ממנה, כדי שנוכל לראות בתפארת גדולתה". ממשיך הרב טאו: "הגאולה הולכת ובאה, תהליך הגאולה הוא תהליך פנים נפשי של האומה, והוא צומח לאט, לאט. האומה מתחילה להתנער לאיטה ולהתעורר לחיים שלמים, בארצה ובממלכתה. הגאולה היא גאולה שבדרך הטבע, ולכן בתחילה הינה "מסתורית מעולפת בצעיף, והיא כמתנכרת". 'מתנכרת' – הכוונה שאין תוכה כברה". מוסיף הרב טאו שההתנכרות של הגאולה מחייבת אותנו להתבונן לעומק. אל לנו לשפוט את הפנים על פי החוץ. עלינו לאחוז ולהאמין בפנים בכל עוז, ואחיזה זו היא שתביא להשלמה של הגאולה. "חובתנו, היא חובה המוטלת על כל יהודי ויהודי, המזהים את יד ה' המובילה את האומה בתהליך ארוך ואיטי בתוך כל ההיסטוריה אל התיקון שלם, והיא "להסיר את פני הלוט ממנה כדי שנוכל לראות בתפארת גדולה" – שזהו המצב העתידי שבו המגמה של האומה תתברר והיא תכיר את עצמה בגלוי". אין מה להוסיף על היופי של דברי תורה של הרב. חגים ומועדים גאולהחגים ומועדיםטאושבועות