תורה ורפואה לפרשת נח התשע"ה: איך מתגברים על משברים ודכאונות? יוסף ארוון, כ״ט בתשרי ה׳תשע״הפברואר 27, 2016 שתי הפרשות הראשונות בתורה מתארות עולם רווי משברים ונפילות, החל מחטא אדם הראשון עד חטאי המבול ודור הפלגה. נשאלת השאלה – מה קורה כאן? האם ה' טעה בתכנית הבריאה שלו חלילה? כמובן שלא, אלא שהמשברים הם חלק הכרחי של התוכנית האלוקי. הרמח"ל כתב כבר: "העולמות נבראו בדרך שיוכלו לעלות ממדרגתם, כי הלא לכך ירדו מתחלת ירידתם בזמן השבירה – כדי שיעלו מעט מעט, עד שיחזור הכל למדרגה השלמה כקודם השבירה" (פתחי חוכמה, פתח קל"א). בקיצור, אין עליות בלי ירידות, וכך קורה גם בעולם הפרטי של כל אחד מאתנו. ארגון הבריאות העולמי פרסם נתונים שמראים שהמחלה הכי נפוצה בעולם היא… הדיכאון. יש כ-20% מהאוכלוסייה העולמית הסובל מדיכאון חמור שדורש טיפול. יש לציין שהתרופות הכי נמכרות, בעיקר בעולם המערבי, הם תרופות נגד דיכאון וחרדות. אין צורך להוסיף שאין אחד בעולם שלא עבר תקופות של דפרסיה ומשברים. תפקידו של הרופא העומד מול חולה דיכאוני, הוא תחילה להרגיעו. להגיד לו שהוא לא משוגע, ולא, הוא לא היחיד שסובל ממשבר רוחני. צריך להסביר לחולה שהמשבר מודיע על שינוי, על התפתחות חדשה וקרוב לוודאי על שיפור פנימי בעתיד. המילה משבר בעברית מרמזת בצורה פלאית על משבר כשבירה אבל באותו זמן גם על אירוע שמשביר, מביא קנייה חדשה כמו למשל האחים של יוסף שירדו למצרים לשבור אוכל. אין התחדשות אם אין משברים, חייב להיות משבר של גיל ההתבגרות כדי להיות מבוגר, חייבים משברים כדי לחזק את הזוגיות. כך הדבר אפילו בעולם הלימוד התורני כמו שכתוב: "אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהם קודם". במסגרת המאוד מוגבלת של העלון הזה, אין אפשרות לדבר על טיפול נגד דיכאונות דרך הפסיכולוגיה היהודית אבל עיקר המסר היום הוא להבין שצריך לקבל את המשברים עם הרבה סבלנות ואמונה. פרשת שבוע דכאוןמשברנחפרשת שבועתורה ורפואה