רפואה בפרשת וירא: הגדולה שבצחוק יוסף ארוון, י״ב במרחשוון ה׳תשע״הפברואר 27, 2016 בפרשתנו אנחנו עדים להרבה צחוק וללידה של הצבר הראשון שה' יקרא לו… יצחק. ננסה להבין את הטוב והחשיבות שיש בצחוק בכלל וביהדות בפרט והשפעתו על הבריאות. כמובן שכאן לא מדובר בהוללות או בלעג לאחר או בגסויות. כשאנחנו צוחקים אנחנו מרגישים טוב, כאילו הצלחנו לשחרר החוצה לחץ פנימי. המילה צחוק רומזת על יציאה: צא-חוק. חוק להוציא מאתנו את הרעל הפנימי שנבנה מלחצים ודאגות. כאשר אדם צוחק, משתחרר השריר הקרוי סרעפת שמאפשר לנשום, לשאוף ולנשוף. תחושת חרדה נובעת מהתכווצות השריר הזה ואז מופיע תחושה של מועקה ומחנק. הצחוק מאפשר להתיר את קשר הסרעפת ולגרום לנו תחושה של הרחבה. נוסף לזה הצחוק מוריד לחץ דם ומשחרר חומר שנקרא אנדורפין –ENDORPHIN – שמרגיע את הכאבים. אבל הצחוק בעיקר מבטא שני דברים חשובים, בעיקר אצל אברהם ושרה ואצל כל העם היהודי: 1. מחזיר את הדברים לפרופורציות הנכונות. עיקר העבודה של היצר הרע הוא להגזים את מה שקורה לנו ולייאש אותנו. כל דבר נראה לנו קשה ואפילו בלתי אפשרי לביצוע, כי אנחנו רואים רק את הצד ההגיוני של המצב או של הבעיה. אמת! זה לא נראה הגיוני שאברהם ילד בגיל 100 ולא נראה הגיוני בכלל ששרה תוכל ללדת בלי רחם! אבל הם מאמינים בהבטחה של ה' ואז פורץ הצחוק שלהם החוצה (וַיִּפֹּל אַבְרָהָם עַל-פָּנָיו וַיִּצְחָק… וַתִּצְחַק שָׂרָה בְּקִרְבָּהּ). נכון שביהדות אומרים שאסר לצחוק צחוק מלא בעולם הזה, אבל מותר ורצוי לצחוק על היצר הרע. כאשר היצר הרע בא לבלבל אותנו, בלחש, כמו הנחש, כאשר הוא בא לספר לנו כל מיני סיפורים מפחידים, עלינו לצחוק עליו צחוק בריא של לעג כלפיו ולהתחזק באמונה. לצחוק זה לבחור את האמונה על ההיגיון. מעכשיו כאשר אתם מרגישים מועקה תצחקו על השטויות שמספר לכם היצר הרע. 2. הדבר השני שהצחוק מבטא הוא החיבור עם האופטימיות של נצח ישראל. כמו הצחוק הקדוש של רבי עקיבא, שלא שקע בדיכאון של ההווה, אלא דווקא במצב ששועלים יוצאים מבית קודש הקודשים, הוא מתקשר לחזון העתידי. הצחוק שלו מאפשר לו להתחבר מיד לנצח ישראל. אז כאשר מנסים לדכא אותנו עם הבעיות העכשוויות של ארץ ישראל, נצחק בצחוק של אמונה של נצח ישראל ושל אהבתו האינסופית של ה' אלינו. פרשת שבוע ויראפרשת שבועצחוקתורה ורפואה