רפואה בפרשת בשלח: רפואה מונעת של תורת חיים יוסף ארוון, ט׳ בשבט ה׳תשע״הפברואר 28, 2016 הרפואה מתחלקת לשתיים: רפואה מונעת ורפואה טיפולית. בפרשה שלנו, ה' הרופא לכל בשר, קובע את חוקי הרפואה המונעת כמו שכתוב: "אם שמוע תשמע לקול ה' אלהיך, והישר בעיניו תעשה, והאזנת למצוותיו, ושמרת כל חוקיו, כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני ה' רופאך" (שמות, טו', כו'). ננסה לראות, בצורה מאוד פשוטה ופרקטית איך אפשר להבין את הפסוק הזה מזווית הראיה של רופא דתי: א – אם שמוע תשמע לקול ה' אלוקיך: לחזק את כוח האמונה וההתפעלות! השלב הראשון של הבריאות הוא לשמוע את ה', להיות ער למציאותו. האדם לא לבד ואפילו אם נראה שאין פתרונות מצד הרופאים, יש תמיד ישועה מה' הגואל, שנמצא על ידנו ממש. קשה להבין את משמעות הפסוק הזה, מכיוון שאי אפשר ממש לראות או לשמוע את ה', היות אנחנו נמצאים בעולם שמתאפיין בהעלם של הקב"ה (לכאורה כמובן, כי הוא הרי נמצא בכל מקום). אז איך אפשר לשמוע את ה' ולהרגיש אותו בעולם הזה? פשוט, על ידי התבוננות המביאה להתפעלות ואחר כך לאמונה חזקה. הרי הקב"ה מדבר אלינו בכל רגע, אם כי לא בקול ממשי, אלא ע"י כל מיני אירועים קטנים או גדולים, לפעמים לא תמיד נעימים, שקורים לנו כל הזמן. הבעיה היא שה' משדר בתדר מיוחד ואנחנו צרכים לפתח אנטנה מיוחדת על מנת לקבל את מסריו. מכשיר הקשר הזה הוא כמובן האמונה, אבל כדי להגיע לאמונה צריך להתבונן ולהתפעל מנוכחות ה' סביבנו. אם לא רואים את כל הניסים שהקב"ה עושה עימנו כל יום, ולא מודעים לכל נפלאותיו וטובותיו שבכל עת – ערב ובוקר וצהריים – זה סימן שלא פיתחנו את אותה אנטנה. לא פיתחנו את התכונה של ההתבוננות, ההתפעלות, ההשתוממות, ההתפלאות, ההתרגשות, ובקיצור האקסטזה! האדם המודרני לא יודע להתפעל מהדברים הקטנים, כגון נשימה, ראייה או פשוט מהחיים. הוא מתפלא רק מדברים גדולים ומלאכותיים שעושים רושם ושוכח להודות לקב"ה על כל מעשיו שהוא מחדש תמיד. ב – וְהַיָּשָׁר בְּעֵינָיו תַּעֲשֶׂה: לתקן את המידות 'הישר' המופיע כאן הם המידות שבאות מהשכל הישר, ותיקונן של המידות המעוותות שיש בנו. ניתן כמה דוגמאות של מידות מקולקלות כמו לשון הרע, גאווה, ועצב. הלשון הרע: כל אדם מסוגל לראות בעצמו את ההשפעה ההרסנית של לשון הרע על הסביבה שלו ועל עצמו. הרי המצורע נקרא כך היות והוא מוציא רע מעצמו, ז"א שבתוכו יש רע, מרה שחורה או קינאה בתוכו. מה שאי אפשר לדעת בלי התורה, זה את החשיבות של המידה הרעה הזאת – "חיים ומוות ביד הלשון". בתורה מביאים את החולה, המצורע אל אהרון הכהן. הרופא היה אז הכהן. הגימטרייה של "אל אהרון" היא 287 , דומה לגימטרייה של המילה רופא! הסוד לחיים ארוכים היא המנעות מלשון הרע, כמו שכתוב בתהלים לד: "מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב. נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה". העצב: למרות שההשפעה של העצב ידועה לכולם, הרי שבלי התורה לא היינו מבינם את החשיבות של המידה הרעה הזאת. נסתפק רק באמירה של רבי נחמן מברסלב: "כל המחלות באות מעצב וממרה שחורה והשמחה היא התרופה". ג – וְהַאֲזַנְתָּ לְמִצְוֹתָיו לכל המצוות יש שלושה אפקטים: על הגוף, על הרוח ועל החברה. ניקח רק דוגמא אחת: טהרת המשפחה. מבחינה גופנית, טהרת המשפחה מונעת לגמרי, ב-100%, את סרטן צוואר הרחם אצל האישה. מבחינה רוחנית ליחיד – פיתוח של שליטה עצמית. מבחינה חברתית – היא מאפשרת יציבות של המשפחה, להבדיל מהגירושין הרבים שרואים בחברה המערבית. ד- ושמרת כל חוקיו אין טעם לחיים אם אין חוקים וערכים נצחיים שלא משתנים כל הזמן. הלימוד מאפשר לתת טעם לחיים. אנחנו רואים בחברה המערבית מה קורה כשאין יותר ערכים קדושים, שאין חוקים ומסגרת חברתית. לדוגמה, הצעירים שפונים לסמים, או הגמלאים שלא יודעים מה לעשות אחרי יציאתם מהעבודה, וממש חולים משעמום! בחברה הדתית, להבדיל, מי שהתעסק בלימוד תורה בחייו, ימצא תמיד משמעות לחייו אפילו בפנסיה, דבר שימנע דיכאון של הגיל השלישי, דבר הנפוץ כל כך בחברה לא מאמינה ולא לומדת תורה. פרשת שבוע בשלחפרשת שבוערפואהתורה ורפואה