פרשת שמות: הקבלת בין זיווג אישה לבעלה והגאולה יוסף ארוון, כ״ח בטבת ה׳תשע״גפברואר 27, 2016 תרגום מצרפתית מהרצאה של הרב חיים דינוביץמעניין לראות שבסוף ספר בראשית ובהתחלת ספר שמות אנחנו מוצאים את אותו ביטוי של "פקוד" או "פקוד יפקוד". כנראה שיש לזה חשיבות עליונה, כדי לסיים את ספר בראשית ולהתחיל בספר שמות שבא מיד אחריו. הבה נתבונן בפסוקים:כתוב בפרשתנו בפרק ה', לא': "וַיַּאֲמֵן הָעָם וַיִּשְׁמְעוּ כִּי-פָקַד יְהוָה אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְכִי רָאָה אֶת-עָנְיָם וַיִּקְּדוּ וַיִּשְׁתַּחֲווּ"; בסוף ספר בראשית כתוב בפרק נ', כד'-כה': "וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל-אֶחָיו אָנֹכִי מֵת וֵאלֹהִים פָּקֹד יִפְקֹד אֶתְכֶם וְהֶעֱלָה אֶתְכֶם מִן-הָאָרֶץ הַזֹּאת אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב. וַיַּשְׁבַּע יוֹסֵף אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר פָּקֹד יִפְקֹד אֱלֹהִים אֶתְכֶם וְהַעֲלִתֶם אֶת-עַצְמֹתַי מִזֶּה".הביטוי הזה של פקוד, שימש כססמא לגאולת מצרים. המסורת הייתה שאם בא מישהו שטוען שהוא הגואל של העם, הוא יהיה חייב להשתמש בקוד הזה. אגב, אחד ההסברים לשנאה של בני יעקב ליוסף הוא כי יעקב מסר את מילת הקוד הזו ליוסף ולא לאחיו.צריך לזכור שגאולת מצרים היא אב הטיפוס של כל הגאולות, ובעיקר של הגאולה אחרונה.ובכן, למה לא נבחר בביטוי אחר, כמו להציל, לגאול, להוציא או לקחת? זאת מפני שהמילה הזו מתארת אישה שנכנסת להריון, כמו אצל שרה: "וה' פקד את שרה" (וירא, כא, א).למה הפקידה של אישה מסמלת את הגאולה? זאת מפני שהפקידה הזו, שמתרחשת בזיווג בין הבעל לאשתו נעשית בצורה נסתרת מכולם, בחושך הלילה, ובצניעות. חוץ מבני הזוג, אין אף אחד אחר שמודע למה שמתרחש.בני הזוג לעולם לא יכולים באמת לדעת אם הזיווג יביא לפקידת האישה. הכל נעשה ללא האפשרות לדעת מה תהיה התוצאה. הבעל והאישה הרגישו משהו חזק ביניהם, אבל זה הכל. לפעמים צריכים מאות זיווגים בכדי שהאישה תיפקד.כך גם הגאולה. לעולם איננו יכולים לדעת אם איזה אירוע שקורה עכשיו בעולם, הוא התחלה של גאולה. הרבה פעמים אנחנו מרגישים שמשהו מיוחד מתרחש, אלא שאיננו יכולים לדעת אם זו ההתחלה של גאולה.האישה תתחיל להרגיש שהיא הרה רק אחרי תקופה די ארוכה. הסימנים הראשונים לא יהיו ודאיים. כמה בחילות, קצת שינוי במצב רוח, אבל אלה דברים לא ספציפיים. רק רופאים מומחים עם יכולות מיוחדות ומכשירים מיוחדים, יוכלו באותה תקופה לאשר את ההיריון. באותה מידה, רק הצדיקים האמיתיים יוכלו לזהות ולוודא שמדובר בגאולה האמיתית. הסימנים המובהקים, כמו הפסקת המחזור ונפיחות הבטן יתחילו רק אחרי מספר חודשים, או כמה עשרות-מאות שנים אם מדברים על הגאולה. הגאולה בהתחלה תבוא לאט לאט עם הרגשות לא טובות בהתלה (בחילות נוכח הרמה הערכית של הציביליזציה, המצפון המזויף של אומות העולם או הקאות ממש שיכולות להיות קשות, לאור המדיניות הבלתי מובנת של ממשלות ישראל). התקופה הזאת היא מלאת סיכונים, ובכל רגע הפחד של הפסקת התהליך ילווה את הזוג. צריך בתקופה הזאת אמונה חזקה. בתקופה הזאת, מרגישים לפעמים תחושות נהדרות, כמו למשל התנועות העדינות של העובר, שרק האישה מרגישה. כך גם בתהליך הגאולה, נהיה עדים לתנודות מיוחדות בהיסטוריה, שייתנו לנו להבין שזאת יד ה' שפועלת (הקיבוצים הראשונים לפני 120 שנה, התפתחות החקלאות, ובימינו העליה של היהודים מרוסיה, מאתיופיה, שבט מנשה שכנראה נמצא בהודו וכו' וכו'), ניסים נסתרים שהם פרי יצירה של הקב"ה (אלפי טילים שנופלים בלי כמעט כל אבידה, ניצחונות של צה"ל, כלכלה משגשגת וכו' וכו') .לסיכום, יש ארבע תקופות לזיווג/פקידה/גאולה:– ההתחלה הנסתרת של תהליך התפתחות ההיריון. ההתחלה של הגאולה שלא נודעת לאף אחד.– האישה, ורק היא, יודעת שקרוב לוודאי היא נפקדה. רק חלק מעם ישראל והצדיקים עדים להתפתחות של הגאולה.– הבעל, ואחר כך כל העולם עדים לתהליך החדש.– לידה, ימי המשיח, גאולה.כמובן שכל התהליכים האלה יכולים להתמשך אלפי שנה, עד כדי כך שהחסידות טוענת שאין ארבע גלויות אלא ארבע שלבים של גאולה אחת. כל ארבע הגלויות הן כל אחת התגלות של אחת מהאותיות של הקב"ה, עד ששמו יהיה אחד.מכאן, יש מקום לדחות בכול תוקף את המחשבה הטועה שכאילו הגאולה תבוא בבת אחת מהשמיים, ושיש רק לחכות שהמשיח יופיע פתאום על ענני הכבוד! כל שלב של הגאולה, יוליד שלב אחר, לכן כתוב פקוד-יפקוד.כשותפים מלאים לגאולה, עלינו לפעול ובעיקר להיות ערים להתחלה שלה. יש אנשים שאומרים שיש יום רק בצהריים ורק אז מתעוררים. אנחנו חלק ממעוררי השחר, מקמי הבוקר וכבר ברוך ה' מרגישים את אתחלתא דגאולה. עלינו לצעוק בכל כוחנו, לעם שלנו, שהחושך הלך חלף לו ושהגיע הרגע לקום ולגאול את עצמנו בעזרת ה' יתברך! פרשת שבוע גאולהמשיחפרשת שבועשמות