פרשת עקב: את מה דש העקב, אם לא את ארץ ישראל? יוסף ארוון, י״ט באב ה׳תשע״גפברואר 28, 2016 הפרשה מתחילה בפסוק שלא תמיד קל להבינו ושהתפרש בהרבה צורות: "וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְשָׁמַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְךָ אֶת-הַבְּרִית וְאֶת-הַחֶסֶד אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיך". רש"י מפרש את המילה עקב, כך: "והיה עקב תשמעון, אם המצות קלות שאדם דש בעקביו תשמעון…". רבי מנחם מנדל מקוצק שואל: מה יכולה להיות מצווה שאדם דש בעקביו אם לא מצוות ישוב ארץ ישראל? זאת באמת מצווה קלה, אבל לא במובן שאין לה הרבה חשיבות, כי כבר בפרקי אבות (ב, א) כתוב: "והוי זהיר במצווה קלה כבחמורה, שאין אתה יודע מתן שכרן של מצוות, והוי מחשב הפסד מצווה כנגד שכרה, ושכר עבירה כנגד הפסדה." חז"ל אומרים שמצוות ישוב הארץ שקולה כנגד כל המצוות. לדאבוננו, יש עדיין יהודים שלא מעריכים את המצווה הזו, ודורכים עליה, במובן השלילי כמובן. אבל לשמחתנו, יותר ויותר יהודים מבינים את ערכה העצום של מצוות ישיבת הארץ וב"ה אנחנו עדים לנס הגדול של עלייה לארץ ישראל מול עינינו בכל יום! ארץ ישראל פרשת שבוע ארץ ישראלעקבפרשת שבוע