פרשת לך לך: שתי הליכות – שתי בריתות (לפי הרב נבנצל שליט"א) יוסף ארוון, ח׳ במרחשוון ה׳תשע״גפברואר 27, 2016 ברית ראשונה: עם הארץ למה כתוב 'לך' פעם שנייה אחרי ה'לך' הראשון. מה הרמז? "לך לך", אומר ה' לאברם – לך אל עצמך, לך לתוכך, לך בשבילך. אתה חייב לזוז, להשתנות. הרי אברהם נקרא 'העברי', האדם שעבר לצד השני של הנהר (ע"פ רש"י בראשית יד', יג'). ובשביל זה הדבר הראשון שעליך לעשות, על מנת להשתנות זה לשנות את מקומך בגמרא כתוב: "ואמר ר' יצחק: ד' דברים מקרעין גזר דינו של אדם. אלו הן: צדקה, צעקה, שינוי השם ושינוי מעשה… ויש אומרים אף שינוי מקום". בחוץ לארץ לאברהם אין ילדים אך בארץ הוא ייעשה לגוי גדול. בחו"ל אין לו ברכה, בארץ הוא יקבל את הברכה: "…וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה. וַאֲבָרְכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה" (בראשית יב', ב'-ג'). המקום בו אברם יוכל להיות ממש עצמו, להיות אברהם אמיתי, הוא אך ורק בארץ ישראל. במשנה (מסכת כתובת פרק יג' משנה יא') כתוב: "הכול מעלין לארץ ישראל". שני דברים מעניינים שנובעים מהמשנה הנ"ל: 1. אם אדם רוצה לעלות לארץ ישראל, הוא יכול להכריח את אשתו לעלות איתו, אפילו אם היא לא רוצה. 2. אדם יכול להתגרש מאשתו אם היא עקרה מזה עשר שנים. אבל אם היא עולה לארץ ישראל, מתחילים לחשב עשר שנים מחדש. איך ניתן להבין את השינויים הללו שתלויים בשינוי מקום?בקצרה – הוצאה מרשות היחיד לרשות הרבים בשבת. ונרחיב – הרי ידוע שבשבת אסורים מעשים שמביאים ליצירה חדשה, והוצאה מרשות לרשות היא יצירה חדשה. אבל מה הייתה היצירה בשינוי מקום? (כי לכאורה לא השתנה החפץ), גם כן כאן, למרות שלא נראה, לארץ ישראל יש קדושה מיוחדת משאר הארצות (עֶשֶׂר קְדֻשּׁוֹת הֵן, אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל מְקֻדֶּשֶׁת מִכָּל הָאֲרָצוֹת [משנה מסכת כלים, פרק א' משנה ו']) שלא ניתן לראותה בעין (חוץ מהצדיקים).ברית שנייה: ברית המילה מה הקשר בין ארץ ישראל לברית מילה? נביא מספר מקורות: – הזוהר הקדוש (ח"ב לב, א): עתידים בני ישמעאל לשלוט על הארץ הקדושה זמן רב, בשעה שתהיה ריקה ושוממה, וזאת מפני שישמעאל נימול, והם יעכבו את בני ישראל מלשוב למקומם. אבל מפני שהמילה שלהם ריקה בלי שלמות (הם אינם מלים ביום השמיני, וגם אינם פורעים את העור הדק, וכל המל ואינו פורע כאילו לא מל), לכן גם הארץ תהיה תחתיהם ריקה ושוממה. וסוף שיזכו בה ישראל שמילתם שלימה.– הרמב"ן בפירושו לשיר השירים (ח', יג'): "רמז בכאן על עקבות משיח שיהיה הדור כולו חייב, ותשתכח תורה מישראל ותרבה החוצפה והעזות, כדכתיב "מבור אין מים בו" (זכריה, ט', יא), ולא יישאר בידם רק זכות מצוות מילה". – תלמוד בבלי (שבת קל.): תניא רשב"ג אומר כל מצוה שקיבלו עליהם בשמחה כגון מילה… עדיין עושין אותה בשמחה. בפרשת לך לך, פרק יז' (ז'-יא') כתוב: "וַהֲקִמֹתִי אֶת-בְּרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם לִבְרִית עוֹלָם לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹהִים וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ. וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֵת כָּל-אֶרֶץ כְּנַעַן לַאֲחֻזַּת עוֹלָםוְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים. וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל-אַבְרָהָם וְאַתָּה אֶת-בְּרִיתִי תִשְׁמֹר אַתָּה וְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם. זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ הִמּוֹל לָכֶם כָּל-זָכָר. וּנְמַלְתֶּם אֵת בְּשַׂר עָרְלַתְכֶם וְהָיָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם".ובכן, מה הקשר בין מילה ושלטון על הארץ? העורלה היא טומאה (עורלה = רוע-לה) כמו חסימה (טומאה – אטימות – טמטום) מפני האור האלוקי, וצריך להסירה על מנת להביא את הקדושה למקום הזה. באותה מידה שיש קליפה של טומאה מסביב לאיבר הברית, קיימת קליפה טמאה של גויים, מסביב לקדושה של ארץ הקודש. הדברים האלה מוצאים ביטוי בשיר השירים: "כשושנה בין החוחים, כן רעיתי בין הבנות" (שיר השירים, ב', ב'). וגם בתהלים: "כל גויים סבבוני, בשם ה' כי אמילם" (תהלים, קיח', י'). "אמילם" = למול = לחתוך, להשמיד. אפשר להבין את ההקבלה בין זכות על הארץ למצווה של ברית מילה: כמו שהברית מגלה את הקדושה במקום הכי שפל בגוף האדם, המטרה של עם ישראל היא לגלות את הקדושה במקום חומרי ואפילו טמא ("והכנעני אז בארץ"). בלי שתי בריתות האלה, או שתי מצוות האלה, עם ישראל אינו מסוגל להצליח ולהגיע לתורה. וכפרפראות לדבר – "מי יעלה לנו השמימה" (דברים ל', יב'). כרגיל כמו הרבה מצוות אחרות, ברית המילה שומרת עלינו מבחינה גופנית. היא שומרת אותנו ממחלות גופניות כמו זיהומים וחניקת האבר (PHYMOSIS), מונעת ב60-80% את מחלת האיידס ומונעת סרטן אבר המין.שנהיה בריאים. פרשת שבוע לך לךפרשת שבוע