מטות מסעי – גיוס כללי יוסף ארוון, כ״ז בתמוז ה׳תשע״גפברואר 27, 2016 שאלות:1. האם כולם, אבל כווווווולם, כולל הצדיקים חייבים להתגייס? 2. האם כולם, אבל כווווווולם, חייבים במצות ישוב הארץ? השבוע יש לנו שתי פרשות מאוד אקטואליות. נבדוק לפי הסדר, תחילה את פרשת מטות ונראה מי הלך בזמן דור דעה לצבא, ואחר כך בפרשת מסעי, שם נשאל שאלה עוד יותר בוערת לימינו על צורך להוריש, לשבת וליישב את ארץ הקודש. פרשת מסעי. האם צדיקים צריכים לצאת למלחמות? "וידבר ה' אל משה – נקום נקמת ישראל מאת המדיינים, ואחר תאסף אל עמך" הקב"ה אומר למשה לנקום את נקמת ה' במדיין, ולא אומר לו איך לעשות את זה. משה רבנו מסדר סידור של אלף למטה אלף למטה לכל מטות ישראל. עם ישראל כבר ניהל מלחמות נגד עמלק, סיחון ועוג – ולא מצאנו שם אלף למטה אלף למטה. היו יחידות של לוחמים, ואילו כאן צריך נציגות מכל שבט, כולל שבט לוי, שזה חידוש גדול שהוא יוצא להילחם. בשעה ששבט לוי נכנס להילחם, לא נלחם שבט אפרים. אם לוי נכנס למלחמה אפרים יוצא (תפארת יהונתן). לוי יצא למלחמה כדי שלא יגידו שהוא לא הולך למלחמה כי הוא לא רוצה שמשה רבנו ימות. אבל משה משבט לוי, אז לכאורה הם צריכים לרצות לעכב את המלחמה. הם צריכים לשבת בבית. אבל שבט לוי יוצאים למלחמה, ועליהם משבח משה רבנו את שבט לוי לפני מותו. שבט אפרים לא יצא למלחמה, כדי שלא יגידו שמיהרו לצאת למלחמה כדי שהמנהיג ימות, כי המנהיג הבא הוא משבט אפרים. הם צריכים לכאורה לרצות שהמנהיג ימות מהר, כדי שיעלה המנהיג החדש. ניגוד אינטרסים שגורם להם להישאר בבית. "וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל הָעָם לֵאמֹר הֵחָלְצוּ מֵאִתְּכֶם אֲנָשִׁים לַצָּבָא וְיִהְיוּ עַל מִדְיָן לָתֵת נִקְמַת יְהוָה בְּמִדְיָן". רש"י: אנשים צדיקים… וכן אנשים חכמים וידועים. למלחמה הזו לא לוקחים סתם אנשים, רק צדיקים! גם במלחמת עמלק נבחרו חיילים צדיקים. למה צדיקים יוצאים למלחמה רק במלחמת רשות? במלחמת רשות אומרת התורה "מי האיש הירא ורך הלבב ישוב לביתו" (פרשת שפטים- ספר דברים כ', ח'). הירא ורך הלבב ירא מפני עבירות שבידו. הוא לא יוצא למלחמת הרשות. אבל כאן זו מלחמת מצווה, אליה יוצאים גם חתן מחדרו וכלה מחופתה. היה דווקא מקום לחשוב שהצדיקים יוצאים רק למלחמה חובה. אבל במלחמת חובה כולםםםם יוצאים למלחמה. במלחמת רשות, דווקא יצאו הצדיקים. האנשים שהלכו לצבא הם כאלו שהיו יכולים להעיד על עצמם שהם נקיי כפיים וברי לבב. המלחמות של עם ישראל לא צריכות להיעשות ע"י חילוניים, אלא דווקא ע"י אנשים גדולים, תלמידים חכמים ללא רבב במידות שלהם! משה רבנו לא יוצא למלחמת עמלק, ומגייס לשם כך את יהושע בין נון, ואילו למלחמה נגד מדיין הוא שולח את פינחס בן אלעזר. אז למה משה עצמו לא הולך? הקב"ה אומר למשה רבנו לנקום את נקמת ה' במדיין, והוא לא הולך. משום הכרת הטוב שהיה לו למדיינים, כי הוא גדל במדיין ואשתו וחותנו וגיסותיו ממדיין. משה רבנו למד זאת ממכות מצרים, כשהקב"ה אמר לו לא להכות בעצמו את העפר והיאור. אז אם לדומם צריך להכיר הכרת הטוב, וודאי שלבני אדם. למה משה שלח את פינחס בן אלעזר ולא את יהושע כפי שעשה במלחמת עמלק? משה לקח את יהושע לתפילה, כי אמר – במלחמת עמלק היו איתי אהרון וחור, עכשיו אהרון איננו וחור נהרג בעגל, ואין מי שיתפלל איתי, יבוא יהושע ויתפלל איתי. יהושע הוא לא רק מצביא גדול אלא גם צדיק גדול, ובלי בעיות הוא יכול לצאת מהישיבה לחזית וכאשר יש צורך אפילו לחזור מהמלחמה לתפילה. מלחמה ותפילה, הן בשבילו אותו מעשה קדוש, כמו שנאמר על דוד המלך שחרבו היתה כמו התפילין שלו! ולמה לא שלח את יהושע, אלא את פינחס? רש"י: כיוון שפינחס התחיל במצווה, כבר הרג את זמרי וכזבי. וכן לנקום מה שעשו המדיינים לסבא שלו. פינחס בן אלעזר הוא נכדו של יוסף הצדיק. המדיינים מכרו את יוסף למצרים. אבל לא רק שמשה רבנו שלח אלף למטה לצבא ואת פינחס בן אלעזר הכהן, אלא הוא אף שולח את כלי הקודש וחצוצרות התרועה. רש"י: כלי הקודש – הארון והציץ. משה רבנו שולח למלחמה ארון עם לוחות ושברי לוחות, וציץ. למלחמה הזו לוקחים את כל כוחות הקדושה של עם ישראל – ציץ, אורים ותומים, לוחות ושברי לוחות וארון. הוציאו את כל כלי הקודש, כל אוצרות הקדושה של עם ישראל. הקב"ה אוהב אותנו, הן עם לבדד ישכון. הוא לא רוצה אותנו מעורבים בגויים. הוא רוצה שנתנתק מאומות העולם. מתי נבנה את בית הבחירה? לא רציתם "הן עם לבדד ישכון", קיבלתם "איכה ישבה בדד". ולמלחמה הזו צריכים בעיקר צדיקים. פרשת שבוע מטותמטות מסעימסעיפרשת שבועצבא