במדבר | הקשר בין הפרשה ליום ירושלים יוסף ארוון, כ״ד באייר ה׳תשע״וינואר 8, 2017 השבת אנחנו קוראים את פרשת במדבר, ומיד אחר כך בכח' באייר, נחגוג את יום ירושלים. ננסה לראות את הקשר בין הפרשה לירושלים. הפרשה מגלה לנו איך ניצבים השבטים מסביב למשכן. השבטים היו מחולקים לארבעה מחנות, כשכל מחנה מורכב משלושה שבטים. במזרח היה מחנה יהודה ובמערב מחנה אפרים, בנו של יוסף. הזוהר הקדוש מזהה את המשכן כירושלים מתוך הפסוק: "שִׂמְחוּ אֶת יְרוּשָׁלִַם וְגִילוּ בָהּ, כָּל אֹהֲבֶיהָ; שִׂישׂוּ אִתָּהּ מָשׂוֹשׂ כָּל הַמִּתְאַבְּלִים עָלֶיהָ" (ישעיה, טו', י'). הזוהר מסביר שהעם היהודי לא יכול לשמוח כל עוד הוא לא נמצא בארץ ישראל ובירושלים, כי אין שמחה אמיתית מלבד לקשר הנישואין בין הבעל (הקב"ה) והכלה (ארץ ישראל וירושלים) כמו שכתוב במגילת איכה, שארץ ישראל נדמית לאישה נידה וכאשר בעלה חוזר אליה, זו השמחה האמיתית, עד כדי כך שאסור לשמוח בצורה מלאה בגלות, כל עוד לא חזרנו לארץ ולירושלים. הזוהר מוסיף שרק כאשר נחזור לארץ, נחזור לקשר עם ה'. האמת היא שכל יהודי היה צריך להרגיש בתוך תוכו עד כמה הוא עזוב ואומלל בגלות. בעל ה'מתוק מדבש' (פירוש על הזוהר) אומר שהמבנה של המשכן במדבר מודיע על העתיד בו ארבעה כוחות של כנסת ישראל יהיו מסביב לבית המקדש – שבט יהודה יהיה במזרחו של בית המקדש ומחנה אפרים יהיה במערבו של הבית המקש. אפילו בימינו יש הפרדה בין מערב ירושלים, בו יש לנו שליטה מוחלטת, למזרח ירושלים שבה יש לנו רק שליטה וירטואלית. הסוד של הפירוד בין המזרח, יהודה, למערב, יוסף ואפרים, משקף את הפירוד בין משיח בן דוד, שעדיין לא נתגלה בצורה מלאה, לבין משיח בן יוסף שכבר הגשים את שליטתו במערב הבירה. מפליא העומק והדיוק של התורה שכבר ידעה על חלוקת ירושלים המזרחית והמערבית. שימו לב, שאין חלוקה ופרוד בין הצפון לדרום! ההפרדה בין שני החלקים של ירושלים תפסק רק כאשר יהיה פיוס בין יהודה ויוסף, כמו שכתוב בנבואת יחזקאל (לו', יט'): "דַּבֵּר אֲלֵהֶם כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה הִנֵּה אֲנִי לֹקֵחַ אֶת עֵץ יוֹסֵף אֲשֶׁר בְּיַד אֶפְרַיִם וְשִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָו וְנָתַתִּי אוֹתָם עָלָיו אֶת עֵץ יְהוּדָה וַעֲשִׂיתִם לְעֵץ אֶחָד וְהָיוּ אֶחָד בְּיָדִי". לדאבוננו, בימינו ממשיכה להתקיים עוינות מסיימת בין הכוחות של משיח בן יוסף, שבונה את הגוף הפיזי של ישראל, לבין הכוחות של המשיח בן דוד (משבט יהודה), שמסמלים את החזרה הרוחנית של כל ישראל למקורות שלו, התורה והמצוות. אבל אל לנו להתייאש, כי התורה כבר הודיעה לנו שיבוא יום בו נהיה כולנו מאוחדים ואז נחבר באופן סופי, את שני החלקים – עם ישראל וירושלים. אמן, כן יהי רצון! חגים ומועדים פרשת שבוע במדבריום ירושליםירושליםספר במדבר